Åtte av ti australske forbrukere forventer at alle bedrifter gjør sitt beste for å støtte grønn praksis, mens fire av ti sier at de vil slutte å kjøpe fra merker som ikke gjør det.
Ifølge ny lokal forskning utført av strategikonsulentene Nature og The Lab og basert på en undersøkelse blant 2000 australiere, er bærekraft og miljøbevissthet for tiden hete temaer for forbrukere. Undersøkelsen viste imidlertid også forvirring og skepsis til påstander om bærekraft fra selskaper.
For eksempel sa 72 prosent av de spurte at de ikke tror noen merker er så grønne som de hevder, opp fra 51 prosent i 2019. I tillegg sa 56 prosent at de fant bærekraftspåstander fra organisasjoner forvirrende, opp fra 34 prosent i 2019.
Totalt sett sa 63 prosent av de spurte at de verdsetter grønne merkevarer høyt, og 78 prosent mener at store merkevarer bør sette et eksempel på miljømessig bærekraft, opp fra 58 prosent i 2019. Mer enn syv av 10 (73 prosent) forventer at alle virksomheter gjør jobben hans. bedre å være miljøvennlig.
Når det gjelder handling, sa 39 prosent av alle respondentene at de ville slutte å jobbe for virksomheten hvis den ikke presterte konsekvent, og tallet steg til 47 prosent blant under 30 år.
Studien fant også at etterspørselen etter bærekraftig virksomhet strekker seg over alle bransjer. For eksempel sa 63 prosent at de tenker på bærekraft «litt eller mye» når det kommer til husholdningsartikler, 52 prosent for klær og 50 prosent for hår- og skjønnhetsprodukter.
I mindre, men likevel betydelig grad, sa 42 prosent at de også tenker på bærekraft «litt eller mye» når det gjelder legemidler og legemidler, og 38 prosent var enige i at de tenker på biler og andre kjøretøy. Andre områder hvor bærekraft er en vurdering er strøm (36 prosent), telefon (30 prosent), gass (28 prosent), Internett-leverandør (26 prosent) og vann (26 prosent).
«Folk blir mer krevende og forvirret. Det ligger et klart ansvar på alle virksomheter for å gjøre mer for miljøet, å være ærlige om hva de gjør og å kommunisere dette til folk på en klar og gjennomsiktig måte,” kommenterte Nature-konsulent Tabitha Kelly.
“En av de største endringene de siste tre årene har vært i kategoriene der forbrukerne forventer at merkevarer skal lede. For tre år siden var bærekraft begrenset til raskt bevegelige forbruksvarer og emballasje, mens vi nå ser at disse forventningene strekker seg til tjenester som elektrisitet og gass. Det er nå viktig for mange mennesker og påvirker hvordan de oppfører seg og hvor de bruker pengene sine.»
Utgivelsen av undersøkelsen kommer når Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) lanserer en ny online revisjon for å oppdage falske markedsføringspåstander om miljø og bærekraft. Gjennomgangen var drevet av økt forbrukerinteresse for å kjøpe mer bærekraftige produkter og tjenester.
Naturpartner og Melbourne administrerende direktør Justin Connolly sa at bedrifter trenger å vite hvordan de skal kommunisere bærekraft til forbrukere.
Les mer FutureBrand Index 2022: B2B-selskaper med et sterkt formål og tilnærming til bærekraft vinner
“Bedrifter må tydelig koble sitt bærekraftsbudskap med merkevaren deres for å ha en positiv innvirkning på forbrukerne. “Merker som ennå ikke er kjent for bærekraft, kan fortsatt ha en innvirkning ved å bruke emballasjen deres til å kommunisere sine bærekraftspåstander og integrere dette i deres eksisterende merkevarebygging,” sa han.
“Fortsatt satsing på bærekraftsbudskap over lengre tid gir utbytte i form av merkeoppfatning som bærekraftsleder. Og det er viktig å merke seg at kommunikasjon innenfor bærekraftig utvikling kan gjennomføres med optimisme, men budskapet må være fremtidsrettet. , pålitelig og positiv.”
Laboratoriets medgründer Paul Labagnaro så forskningen som et tegn på at folk blir mer ivrige etter at merkevarer skal demonstrere deres forpliktelse til bærekraft.
“Enda mindre sensitive tjenestemerker øker etter hvert som folk blir mer bevisste på hvordan alle virksomheter kan bidra til en mer bærekraftig fremtid,” sa han.
“Når en merkevare viser tydelig handling mot en mer bærekraftig fremtid, bidrar det til å redusere de miljømessige ‘kostnadene’ for mennesker og øker verdien, slik at flere velger det fremfor andre,” la Chris, leder for Behavioral Science ved Melbourne Lab. O’Keefe. “Dette er stadig mer nødvendig for å støtte forbruksutgifter midt i økende levekostnader.”
Les mer Gjøre og ikke gjøre for etisk markedsføring
Nature and The Lab-studien ble utført i slutten av juni 2022 og involverte 2299 personer over hele Australia.
Ikke gå glipp av mengden av informasjon og innhold som CMO A/NZ bringer til deg, og abonner på vårt ukentlige CMO Digest-nyhetsbrev og informasjonstjenester her.
Du kan også følge CMO på Twitter: @CMOAustralia bli med i CMO-samtalen på LinkedIn: ANZ CMO følg våre vanlige oppdateringer via Linkedin-selskapssiden CMO Australia