Volkswagen

En av bilmerkene som har klart og bli en av de største i verden innen bilindustrien er Volkswagen.

I fra de første billige bilmodellene og frem til dagens modeller har det skjedd enorme forandringer. Teknologien, materialer og utstyr har jo endret seg enormt med tiden. Her har Volkswagen klart og følge konkurrentene og i flere tilfeller har de ligget foran dem innen teknologien. Det er jo ett enormt stort kappløp mellom de forskjellige merkene om og være først ute med ny teknologi.

Litt historie om VW

Det var i slutten av 1930 årene at Tyskland startet opp med å produsere Volkswagen som skulle være en bil for folket. Rimelige biler var det ikke mange av i Tyskland på den tiden. Det var konstruktøren Ferdinand Porsche som fikk i oppdrag om og komme med en grei rimelig bil. Ordren kom i fra Hitler fordi Opel hadde blitt kjøpt opp av General Motors. De første prototypene ble kalt Kraft durch Freude eller Kdf Wagen som betyr styrke gjennom glede. Den hadde en form som vi kjenner igjen som den populære bobla som ble produsert i over 21 millioner eksemplarer. Hitler og Porsche diskuterte om kravene som skulle fylles med bilmodellen, det skulle være plass til to voksne personer og til tre barn. Farten satte de til omtrent 100 kilometer i timen og prisen skulle ligge noe under 1000 tyske riksmark.

Type 1

Type 1

I 1938 startet produksjonen opp av Type 1 eller bobla som den gjerne kalles. Mye av det tekniske i fra de Tyske militær kjøretøyene var blitt brukt for å holde kostnadene nede. Man fikk etter hvert flere motorer man kunne velge mellom, det var 1200 cc, 1300 cc og 1600 cc. Formen endret seg ikke noe særlig på de nyere modellene som kom, det var mest det tekniske som var blitt endret og forbedret. Denne bilen ble også veldig godt mottatt her i Norge, det var en ypperlig vinterbil med sine store hjul og motoren lå over drivhjulene som igjen ga ett godt grep. Bobla ble produsert i Tyskland i fra 1938 og frem til 1978 men den ble også produsert i andre land. I Brasil produserte de modellen i fra 1953 og frem til 1996, i Sør Afrika holdt de på i fra 1956 og frem til 1979, i Australia i fra 1959 og frem til 1968 og til sist i Mexico i fra 1965 og frem til 2003. Modellen har klart å bli en kultbil noe som også konkurrentene Mini og Citroen 2CV har blitt, typiske bilmerker i fra hippietiden dette. Da man innså at boblas dager var over presenterte Volkswagen modellen New Beetle under en bilutstilling i Detroit i 1994. Concept 1 ble den da kalt. Etter veldig god tilbakemelding i fra publikum ble det bestemt at bilen skulle produseres. Den kom da i produksjon fire år senere. Bilen lignet voldsomt på bobla men det var bare formen og navnet som den hadde arvet. Denne bilen hadde også motoren bak, men den hadde forhjulsdrift.Denne modellen var ingen billigmodell, den hadde det meste som den tidens biler hadde av utstyr og teknologi.