Trygghet er nummer 1 når det kommer til bil

Norge er et langstrakt land og dette betyr at nordmenn tilbringer mange timer bak rattet hvert eneste år. Vi kjører til og fra jobb, til og fra fritidsaktiviteter og andre steder. Veistandarden er litt så som så, spesielt om vinteren. Derfor må vi ha pålitelig biler og ikke minst trygge biler. Ingen ønsker å kollidere, men skulle uhellet være ute så gjelder det å ha en moderne bil med de siste sikkerhetsfunksjonene installert. Alternativt en gammel modell hvor man har oppgradert sikkerheten.

En balansert bil

Har du for eksempel prøvd å spille rulett hos pokerstarscasino? Dette er et spill hvor en liten ball settes i bevegelse ved hjelp av sentrifuge kraften, ballen går en vei og hjulet går den andre. En liten ubalanse i dette hjulet vil påvirke ballens bane og dermed spillerens vinnersjanse. Det er ikke så lett å få en bil ut av balanse. Bilen er laget for å frakte både passasjerer og bagasje. Dermed må den være stødig nok til å takle bagasje som flytter på seg og et varierende antall passasjerer.

Samtidig så er det ikke alle biler som er like godt laget. Noen er bygget for fart og da ligger de mer klistret til veien, men de er mer sårbare for vektforandringer. Andre er laget for å frakte mange varer, så de er høye og relativt smale. Disse er ofte enkle å velte ettersom de har en skjev vektfordeling. Familiebiler er ofte solide, men ikke så raske.

Utover selve konstruksjonen så er det flere andre faktorer som påvirker hvor balansert en bil er og dermed hvor trygg den er:

  • Dekkets dimensjoner og lufttrykk
  • Dekkprofilen (vinterdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren)
  • Plassering av last, spesielt viktig i lastebiler hvor en for høy vektfordeling på lasten kan forskyve balansen.
  • Hjuloppheng og rammen. Derfor skal man være forsiktig med å gjøre endringer her.
  • Bilens vekt, som kan påvirkes av ekstra utstyr.

Sikkerhetsutstyr

Moderne biler kommer med en rekke forskjellige sikkerhetsfunksjoner allerede installert. Dette inkluderer det selvsagte som airbag for fører og passasjer. Airbager har viste seg å være svært effektiv for å forhindre skader. De demper farten og forhindrer alvorlige skader i en kollisjon. Derfor har man også utviklet varianter av airbagger som sitter i dørene. Disse faller ned som en rullegardin i en kollisjon og beskytter mer av personens kropp.

Videre så er bilens ramme nøye konstruert for å sikre at det er rammene og metallet som absorberer kreftene i kolleksjonen. Strukturen er også utformet med egne soner som skal kollapse i en kolleksjon. Dette er gjort for å sikre at kreftene i en kollisjon blir fordelt over et større område, så kreftene i mindre grad når personen inne i bilen.

Sikkerhetsbelter og annet synlig sikkerhetsutstyr selvsagt svært viktig og det er noe som vi anser som standard utstyr i dag. Slikt utstyr har reddet mange liv og vil fortsette å redde mange liv i fremtiden.

Eldre biler

De tryggeste bilene er selvsagt de mest moderne bilene. I tillegg er det ofte det man kaller ”kjedelige” biler. De er ikke laget for toppfart eller for å ta svingene i 100 kilometer i timen, men de sørger for at du overlever kollisjonen.

Men selv om du velger en rimelig modell av en moderne bil eller en skikkelig sportsbil så er sjansene høye for at du overlever en alvorlig kollisjon.

Det er ikke alle som har råd til en slik topp moderne bil og noen velger rett og slett å kjøre gamle biler. De liker nostalgien og følelsen som man kun får i en eldre modell Volvo, Volkswagen eller andre modeller. Har man dårlig råd så har man i utgangspunktet ikke råd til å mekke på bilen for å gjøre den tryggere.

Men er det nostalgi og ikke penger som gjør at du velger en gammel bil, så er det mye du kan gjøre for å sikre at du og dine passasjerer er trygge.

Airbager kan kjøpes og installeres i eldre biler. Det er ikke alltid så lett å få det til å se pent ut, men det finnes mange instruksjonsfilmer på nettet som kan være til hjelp. Så kan man legge inn sikring på forskjellige strategiske punkter i bilen. Slike jobber krever at man er litt nevenyttig, så det gjelder å ikke bite over for mye.

Selv om du ikke har råd til å gjøre så mange fysisk endringer på selve bilen, så gjelder det å tenke sikkerhet når du velger ekstra utstyr. Alt fra ratt til girstang kan kjøpes i forskjellige versjoner. Noen av dem er sikrere enn andre.

Så man må hele tiden tenke sikkerhet og holde fokus, selv på småting. I en kollisjon så er det ofte snakk om små marginer som gjør forskjellen mellom å kunne forlate ulykken for egen maskin eller bli båret ut på en båre. Så sørg for at marginene er på din side!