Tesla

Tesla er en ganske ny bil på markedet sammenliknet med de “gamle” merkene som er velkjente for de fleste av oss. Men bilmerket har markert seg kraftig og solgt i massevis i mange land verden rundt. Bilen er opprinnelig amerikansk og den første modellen en Tesla Roadster så dagens lys i 2008 i Amerika og den første butikken åpnet i Europa i 2009 i London.

Starten

Firmaet Tesla Inc. eller Tesla Motors som det het den gangen det ble grunnlagt i 2003. Dette skjedde i California i USA. Firmaet har spesialisert seg på å produsere elektriske biler og litium batterier med lang lagringstid. Selv om firmaet ble dannet i 2003 kom ikke deres første bil på veien før i 2008 i Amerika. Og først året etter kom de til Europa og først da til London. I dag er Teslas hovedkvarter i Amsterdam i Holland. Karosseriet til deres første bil Roadsteren ble produsert i England. Senere bygde de distribusjons senter og fabrikk for å ferdigstille bilene sin i Holland. Her bygde de mer senere og fikk dermed også service senter bygninger der i Tilburg i Holland.

Den første Teslaen ble importert av en forhandler i Bergen i Norge allerede i februar i 2009. Siden har det kommer mange biler til landet. Pr i dag er vel Norge det landet med flest Tesla biler pr innbygger målt opp mot befolkning. Og det er jo da Tesla sitt største marked. Ikke dårlig for et land med bare 5 millioner mennesker. Det finnes jo noen få flere i en del land rundt omkring mener jeg.

Tesla Roadster

Deres første bil var ingen hva som helst – det var en sportsbil med høy ytelse og altså elektrisk. Den hadde en rekkevidde på over 35 mil og kunne komme seg opp i 100 kilometer i timen på under 4 sekunder, og ha en topphastighet på det dobbelte av det igjen. Der var hastigheten blokkert. Den første prototypen av bilen kom på sommeren i 2006, men bilen kom altså først ut fra fabrikken og klar i 2008. «Signature One Hundred», eller de første 100 bilene ble solgt på få uker på høsten 2007. Før bilen kom på markedet var det solgt langt over 1000 biler til folk som hadde notert seg på ventelister.

Tesla Model S

Om den første bilen var spesiell så var vel ikke modell nummer to mindre spesiell. Tesla Model S var en sedan som skulle kjempe med bilen som BMW 5 seres, Merceden-Benz E-klassen og Audi A6 på markedet. Altså ikke noen hvem som helst bil. Model S skulle være en familie vennlig bil, mens Model S Signature skulle være en litt mer eksklusiv utgave. Den billigste ville koste rundt 55 000 dollar mens den dyreste tett opp under 100 000 dollar – alt etter utstyr og hvilket batteri man valgte.

Dette var de to første modellene som Tesla produserte. Det har blitt enda flere, men det får jeg skrive litt om i neste artikkel. Og som jeg så vidt har nevnt så har Norge fått en stor plass i markedet for disse typen biler.