Tesla del 2

I forrige artikkel skrev jeg litt om Tesla Motor sin oppstart og om de to første modellen de kom ut på markedet med. Det tok flere år fra firmaet ble grunnlagt til første bilen var tilgjengelig for salg. Men bilene dere har bare økt i popularitet etter at de kom på markedet og prisene dere synker jo litt og litt for hver modell. Siste minsteprisen jeg så et sted nå var på 35 000 dollar for den billigste modellen. Men det har jo vært prisen opp i omtrent tre ganger så mye også da. Det kommer vel noe an på hvilket batteri du velger til din bil om jeg har fattet tingene riktig.

Modell X

De første to modellene har vært en sportsbil og en sedan. Så nå var turen kommet til en litt større bil. SÅ den tredje varianten av modeller fra Tesla ble en CUV som har firehjulsdrift med hele 7 sitteplasser. I tillegg til at denne varianten også er elektrisk, så har den meget spesielle dører bak. Produsenten kaller de for falkevingedører. Bilen ble vist frem i 2012, men kom ikke på markedet før høsten 2015.

Modell 3

Den nyeste modellen fra Tesla som de ønsker å kalle folkebilen eller tesla Model 3 som den heter kom faktisk rullende ut av fabrikken nå i denne måneden. Og det var selvfølgelig sjefen selv – Elon Musk som kom kjørende ut og var eier av denne første nye modellen. Denne bilen har fått nesten en halv million forhåndsbestillinger og de første eierne vil få sine biler nå i juli 2017.

En av årsakene til at den har blitt kalt folke Teslaen er prisen. Den skal være på cirka 35 000 dollar eller i underkant av 3000 000 kroner etter dagens kurser. Dette er da den billigste bilen av firmaets modeller.

Forurensing

Det finnes de som påstår at El-bilene er en hype. Det er noe nytt, de er lekre biler og det er spennende teknologi i alle disse bilene. Men det som gjemmes bort er at det kreves mye energi for å tilvirke en elbil. Elbilene er miljø vennlige sier politikerne, og da er det vel sånn?

Tar vi Frankrike som eksempel – De snakker om at landene ikke skal ha bensin eller diesel biler etter 2040. Den strømmen som produseres i Frankrike i dag kommer i tre fjerde deler fra kjernekraftverk. Så med litt harde og tøffe utsagn så kan an da kunne si at en el bil i Frankrike går på atomkraft?

Total regningen for dette er det ingen som snakker om. CO2 utslippene har faktisk økt etter at produksjonen av el biler kom i gang. Og de øker jo bare i antall for hvert eneste år, så her er det ikke mye miljø vennlighet. Hovedårsaken til dette er produksjonen av batteriene.

Et annet problem som vil øke i takt med produksjonen av nye biler er resirkuleringen av batteriene fra de gamle el bilene. Hvor mange har en klar og ferdig løsning på det problemet?

Altså selv om en ting ser veldig bra ut i mange sammenhenger, så er det ikke alltid alt er like gloria tvers gjennom – flere burde tenke mer nøye gjennom saker og ting som dette.