Nissan GT-R

Jeg har allerede skrevet litt om dyre biler og biler som stiger i verdi – så da er det vel naturlig å vri det litt og skrive om raske biler. De fleste unge gutter som meg selv er vel glad i raske biler. Problemet er bare at de virkelig raske bilene koster jo skjorta og nesten enda mer enn det. Men uansett vil jeg se litt på en bil som er en meget rask bil. Den er produsert av Nissan og bilen jeg snakker om er Nissan GF-R. Dette er en ren etterfølger etter Nissan Skyliner GT-R

Nissan Skyline GT-R

Denne bilen – Nissan Skyline GT-R ble produsert i årene fra 1969 til 1974 og igjen fra 1989 til 2002. Dette er en høy ytelses versjon av Nissan Skyline. Denne bilen skulle være Nissans ikoniske bil i denne periode, og den ble en meget populær bil og fikk mye skryt på veien og på bane.

Dagens utgave bærer fortsatt navnet Nissan GT-R, selv om Skyliner navnet er borte. Denne første skyliner utgaven var kun tilgjengelig i gråmarkedet i USA. Den nyere generasjonen av Skyline GT-Rs – Nissan GT-R er en bil med fire hjuls drift og med «twin-turbo» seks sylinders motor og har et kjennemerke ved sine fire runde baklykter.

Selv om GT-R er en helt ny modell, så har den mye til felles til sine tidligere søsken. Den nye modellen er totalt redesignet i stedet for å forandre ting bit for bit fra den snart 50 år gammel original modellen av Skyliner. Så altså bilen fra 1969 er den samme bilen vi kan se på veien i dag nesten 50 år senere – den har bare ikke lenger navnet Skyliner. Fire hjuls styrings-systemet HICAS er fjernet og den har også en helt ny V6 motor. Det er også flere saker som er gjort om eller byttet ut helt. Til tross for all denne forvandlingen, så har bilen beholdt sin eldre «bror» sitt kallenavn «Godzilla». Dette kallenavnet fikk den av det australske motorbladet Wheels i 1989.

Kjapp bil

I følge Nissan sine egne opplysninger, så kan bilen komme opp i 311 kilometer i timen, men ved et testforsøk gjort av Motor Trend målte den bilen til 313,8 km/t. Bilen har siden lanseringen fått mange utmerkelser i mange sammenhenger. Den har blant annet flere banerekorder på Nürburgring i Tyskland. Den er en av de 10 kjappeste serieproduserte bilene som har blitt målt på den racerbanen.

Bilen har kommet i flere modeller opp gjennom årene – så også som sportsutgaver for å kjøre løp med den. Nismo som er Nissans firma for motorsport tok GT-R bilen med i Super GT ligaen i 2008 hvor de da byttet den ut med sin tidligere Nissan 350Z. De kjørte den i GT500 klassen. Bilen ble selvfølgelig modifisert noe for å kjøre motorløp. Enkelt forklart så ble de beste delene fra begge disse nevnte bilene satt inn i GT-R modellen. Det er mange forskjellige modeller av denne bilen opp gjennom årene. Bare som en liten pekepinn så har den modellen som produseres i dag 565 hestekrefter under panseret!