Mine 10 Lamborghini’er del 2

Her kommer andre halvdelen av mitt blogginnlegg om Lamborghini og de ti beste bilene der. Lamborghini har produsert mange varianter og modeller. I den første delen av denne artikkelen skrev jeg litt om flere modeller som Miura, Countach, Diablo, Espada, Veneno og Gallardo. Jeg er litt usikker på hvem som er min egen private absolutte favoritt, men både Veneno og Countach kommer veldig høyt opp på den listen. Men selv Lamborghini’s aller første bil – 350 GT er også en meget stilvakker og fin bil synes jeg. Videre i dette innlegget kommer det noen ord om Urraco, Jalapa, Reventon, Sesto Elemento og Aventador. Dersom du kjenner til Lamborghini og deres modeller så savner du sikkert flere modeller på min liste, men jeg har valgt å fokusere på disse. Jeg kunne lagd flere innlegg og også skrevet noen ord om modeller som Murciélago, Huracan, Islero og enda flere.

Topp 10 Lamborghini’s

Her kommer de neste fem modellene jeg vil kikke litt nærmere på. Helt uten rangering eller prioritering – helt etter eget private ønske bare.

5 – Urraco var en modell som Lamborghini produserte i årene fra 1972 til 79. Til tross for at den ble presentert allerede i 1970, så kom den ikke på markedet før i 1972. Dette var en fire seters utgave (2+2) og tanken var at det skulle være en billigere utgave av deres egen Miura samt e konkurrent til Ferrari Dino og Maserati Merak. Nesten 800 biler ble produsert av denne modellen.

4 – Jalapa var en av 80 tallets modeller fra 81 til 88. Også med denne modellen var hensikten å produsere en enklere og billigere modell som alle de entusiastene uten de tykkeste lommebøkene også kunne få en Lamborghini i garasjen. Men det ble ikke produsert mer enn 410 stykk som er knapt en femtedel av det antallet Countach som ble solgt og som var deres flaggskip på den tiden.

3 – Reventon ble presentert i 2007 og produsert i to år. Men det ble kun produsert 21 eksemplarer av denne eksklusive modellen. Dette var dere til da dyreste modell med en prislapp på cirka 2 millioner dollar, eller tett opp mot 20 millioner norske kroner med dagens kurser. Denne ble testkjørt i Forente Arabiske Emiratene og oppnådde en topp hastighet på hele 331 kilometer i timen.

2 – Sesto Elemento kom i 2011 og var en enda dyrere utgave enn den forrige jeg skrev litt om. 2,2 millioner dollar lød prislappen på denne på og tok dermed plassen som historiens dyreste Lamborghini. For de pengene fikk man da en 5,2 liters V10 motor med 570 hestekrefter.

OUPS – jeg har visst ikke lært helt å telle enda – har jo sagt jeg skal skrive om 10 stk Lamborghini’er, men her kommer nummer 11. Jeg bare MÅ ha med den neste også. Beklager tellefeilen!

1 – Aventador er en modell som Lamborghini startet å lage i 2011 og som fortsatt er i produksjon. Fra starten var tanken at denne modellen skulle man gi ut i maksimalt 4000 eksemplarer, 99 færre en Murciélagos. Men i løpet av 2016 passerte de 5000 produserte biler. Dermed er dagens Flaggskip den nest mest produserte modellen i firmaets historie. Grunnprisen på en Lamborghini Aventador ligger i dag på like under 400 000 dollar, altså veldig mye billigere enn Sesto Elemento og Reventon. Bilen kommer med en 6,5 liters V12 motor og har 690 hestekrefter.