Lamborghini

Historien bak Lamborghini strekker seg tilbake til begynnelsen av 1960 tallet når Mr. Ferruccio Lamborghini begynte å utvikle sin ide fra bare å tenke til å bli mer virkelighet. Italieneren var allerede en rik mann etter å ha åpnet en butikk og solgt traktorer siden rett etter andre verdenskrig. Han fulgte opp dette med flere andre suksessfulle forretninger i årene etter krigen. Så da på begynnelsen av 60 tallet la han frem ideen om å bygge en sportsbil som skulle konkurrere med Ferrari. Da begynte folk å tro at det virkelig hadde rablet helt for ham.

Sportbilen

Prosjektet med å utvikle sitt eget sportsbilmerke ble påbegynt i andre halvdel av 1962, og et stykke utover i 1963 hadde han grunnlagt firmaet «Automobili Ferrucio Lamborghini». Han hadde også kjøpt et stykke land en liten bit utenfor Bologna i Italia hvor han planla og bygge sin ultramoderne bilfabrikk. På grunn av sine tidligere handlinger etter andre verdenskrig, så var han fullt ut i stand til å kunne bygge en slik fabrikk. Den skulle oppfylle ikke bare hans ønsker, men også være en funksjonell for alle som arbeidet der. Kontordelen skulle ligge slik at de hadde oversikt over all produksjon og kunne til enhver tid kikke ut over produksjonen for å se hvordan ting gikk og foregikk.

En slik fabrikk hvor han selv også kunne ha full oversikt var nærmest ideell for Mr. Lamborghini. Han var ofte sett med oppbrettede ermer og arbeidet på et eller annet på bilene. Det kunne være noe han ikke likte, et problem han mente han kunne løse, arbeidsmetoder han ikke likte eller bare rett og slett hjalp til med arbeidet. Han hadde utrolig store forventninger og krav til sine kjøretøy, helt ned til siste detalj. Var det noe som ikke var helt perfekt, ja da var det bare å gjøre det om igjen til det var perfekt utført.

Klar fabrikk

Det tok ikke lang tid fra planene om fabrikk var skapt til fabrikkens stod klar, og det tok ikke lang tid før den første modellen ble presentert. Lamborghini skulle straks ha en bil å presentere på den tradisjonsrike messen Turin Auto Show som ble avholdt i november hvert år. Så snart alle ideer var klare så gikk han i gang direkte med å skaffe det riktige personalet for å gjennomføre sine ideer. Motoren skulle absolutt være en V12 motor, som skulle produseres i området, som da resulterte at han tok kontakt med Giotto Bizzarrini – mannen som stod bak de nyeste Ferrari motorene på den tiden. Til resten av bilen og starten av produksjonen så tok han kontakt med to unge ingeniører som het Giampaolo Dallara og Giampaolo Stanzani. Til tross for den korte tidsfristen, så klarte denne gruppen arbeidere å produsere frem bilen 350 GTV. Den ble ansett som et mesterverk i seg selv når den ble presentert på motormessen.

Direkte suksess

Det påfølgende året ble en stor suksess for firmaet. Etter at 350 GT be presentert så ble det bygd 120 biler som ble solgt mer eller mindre på direkten. Etterfølgeren 400 GT fikk en noe større motor, men hadde fortsatt V12 maskin men nå på fire liter. Det som gjorde denne så spesiell var at den hadde den første girkassen som var helt og holdent utviklet og produsert av Lamborghini. I utgangspunktet var dette biler med seter, men etter hvert valgte man også å utvikle en bil med to pluss to seter. Totalt ble det produsert 273 biler av denne modellen.