Førerløse biler

Jeg synes det virker spenstig at bilene en gang i fremtiden, skal være uten sjåfør. Men teknologien er egentlig allerede på plass, men det er uansett et stort prosjekt å få satt dette ut i praksis. Rent teknisk er det ikke så komplisert som det høres ut til, men teori, testing og praksis, er som vi vet ofte ikke det samme. Det kjøres førerløse kjøretøy allerede, i Oslo har de for noen år tilbake anskaffet busser – som kjører en kortere distanse i området rundt Fornebu.

Forskning og testing på norske veier

Transportforskere sammenlikner oss bilførere, med heisførere som man hadde i gamledager. Det er nok en litt forenklet måte å fremstille det på, men poenget er at bilførere vil bli like overflødige som heisførere innen noen år. Det som det er mest uenighet om, er ikke om det skjer men heller når det kommer til å skje.

Sikring av teknologien

Jeg nevnte innledningsvis at teknologien allerede er på plass, men uansett så mangler det noen viktige detaljer – for å sikre at kjøretøyet med hundre prosent sikkerhet oppfører seg slik det skal. Dette må så klart gjelde under alle forhold, uansett veg- og fører forhold. En annen svært viktig bolk, er hvordan bilen tar hensyn til oppdukkende ting og forhold – slik som andre kjøretøy og ikke minst mennesker. Til dette trenger man sikre og nøyaktige sensorer, som man kan stole hundre prosent på.

Finske forskere

Finske forskere bruker blant annet norske veier, til å løse den viktige gåten med tanke på å kunne stole hundre prosent på teknologien. Det å erstatte en sjåfør under de forholdene vi har i Norge, ja det er en stor og krevende oppgave.

Finske forskere

Tøffe vær- og føreforhold

Mange land har ikke slike klima- og føreforhold som det vi finner i Norge. Dette er noe av årsaken til at Norge blir valgt som testland, hvor man finner både fjell- og kystveier med veldig tøffe forhold. Det hjelper ikke om teknologien kun fungerer under gode forhold, her må isete og snødekkede veier være med som en viktig del av forskningen.

Forskjellige teknologier

På E8 i Troms finner man en fjellovergang, som ligger tett på grensen til Finland. Her testes det ut forskjellige teknologier, og det er ikke mindre enn seks målesystemer i testbilene. Disse forteller bilen hvor den befinner seg, men både posisjon og navigering er viktige i dette arbeidet.

Ikke kun GPS

GPS er jo det mest kjente og brukte systemet, som de fleste av oss kjenner til og har et forhold til. Men for å sikre at et system skal fungere under alle forhold, kan satellitter kombinert med radarer og lasere på bakken – være løsningen. De ser for seg at flere system skal samarbeide med andre ord, når et faller ut skal et annet system sikre å ta over oppgaven med posisjon og navigering – i samarbeid med et utall av sensorer i kjøretøyet. Så lenge man har med teknologisk utstyr å gjøre, kan man aldri stole hundre prosent på at det fungerer hele tiden.Vi skal komme med mer om denne testingen senere, det er tross alt fremtiden på veiene vår vi snakker om. Der er både du og jeg viktige brikker, og det er jo spennende å vite litt om hva som kan skje i fremtiden.