Feil på biler

At det kan være feil på en bil er noe alle som har sertifikat og har kjørt bil har fått erfare. Det kan være alt fra den minste detalj til store feil som medfører at det går utover sikkerheten i bilen. Da må fabrikken eller forhandlerne på vegne av fabrikkene kalle bilene tilbake igjen for å utrette feil eller bytte bil med kunden – alt etter hvor graverende feilen er.

Stor tilbakekalling

For få år siden kom det en melding om en feil – en stor feil på airbag’er som var produsert og montert i biler fra Honda, Toyota, Nissan og General Motors og at det sannsynligvis kunne komme enda flere som matte komme til forhandler å reparere denne feilen. Feilen var en airbag som kunne eksplodere og sende granatsplint liknende gjenstander inn i førerhuset til sjåføren og skade sjåføren og passasjerene i bilen. Denne meldingen gikk ut på verdensbasis og gjaldt for over 3 millioner biler.

Problemet ble oppdaget og meldt fra et Japansk sikkerhetssystem. Delen som forårsaker problemet er produsert og distribuert fra et firma som heter Takata Corp. Og de har kunder over hele verden. Så det kan gjelde et stort antall flere enn det som allerede er kjent lød meldingen. Takata leverer varer til mange firmaer i USA også.

De bilene dette gjelder er biler som er produsert så langt tilbake som i årene 2000 til 2004.

Feilen

I noen av disse bilene er problemet det at dette drivmidlet som befinner seg inne i airbagen og inne i en metallbeholder – dersom dette brenner opp for fort kan beholderen eksplodere. Skjer dette vil metallbiter fra denne beholderen sendes ut som prosjektiler og treffe frontruten i kjøretøyet og deretter rikosjetteres tilbake igjen inn i førerhuset og treffe passasjeren eller føreren i føttene.

Normalt skal dette stoffet fylle opp airbagen og beskytte passasjeren i en krasj. Denne beholderen som inneholder denne drivgassen er kontruert for å brenne i et kontrollert tempo, selv om dette er bare en brøkdel av et sekund. Men dersom denne brenner for fort så vil det hullet som dannes være for lite til å slippe ut det presset som skal til, og beholderen vil sprenges i biter.

Det er kjent en krasj der dette har skjedd, men heldigvis uten at det ble noen skader eller dødsfall på grunn av denne feilen.

Bare Honda kalte tilbake rundt 1,1 millioner biler. Fordelt på 426,000 Civic fra 2001-03 modellene, cirka 43,000 CR-V modeller fra 02 og 03 og cirka 92,000 Odyssey fra 2002.

Toyota Motor kalte tilbake rundt 1,7 millioner biler inclusive 510,000 i USA. Dette var fordelt på modellene Corolla, Matrix, Sequoia, Tundra og Lexus SC 430. Toyota har gjort et overslag på at cirka 170,000 av disse bilene hadde dette Takata Airbag systemet, men ønsket å inspisere alle modellene for å sikre de mot feil.

Toyota kjenner til fem ulykker på grunn av denne airbagen, men også her heldigvis er de ikke kjent med noen skader.

Det er flere hundre tusen flere biler som er tilbakekalt blant de andre bilmerkene. Men det er Toyota som har hatt mest problemer opp gjennom årene og de har tilbakekalt over 10 millioner biler alene for å fikse diverse problemer. De har også blitt bøtelagt for ikke å fikse sine problemer raskt nok i USA.