CHEVROLET

Louise Chevrolet etablerte Chevrolet Motor Car Company i 1911. Han startet opp sitt eget firma for å konkurrere med Ford sin T modell.

Hans startet med modellen som fikk navnet Classic six, en sedan med 4,9 l motor og en toppfart på hele 105 km t, ikke så verst fart på den tiden.

Firmaet gikk inn og ble en del av General Motors etter rundt syv år og det gikk ikke lenge før de solgte flere biler en Ford, noe de nesten uten avbrudd gjentok helt frem til 90 tallet.

Bilene var nok gjerne litt preget av og være rimelige, i motsetning til Lincoln og Cadillac sine biler, men dette var biler ment for folk flest.

Også i motsetning til Cadillac og Lincoln er modellutvalget til Chevrolet større, etter en rask telling kommer man fram til rundt 169 modeller og omtrent 115 Consept cars gjennom tidene, så det blir for mange og gå inn på hver enkelt modell her, så jeg velger bare ut noen av de mest populære bilene.

Flerbruksbiler

Biler som Advance Design og Task Force i fra slutten av 40 tallet og starten av 50 tallet ble fort veldig populære ute på landsbygda, en rimelig pickup som var en veldig god flerbruksbil.

Rundt 60 tallet ble modellene El Camino og C/K lansert som etterfølgere, Disse ble igjen erstattet med Silverado og Colorado i omtrent 2000 og dagens modell heter Avalanche.

Så har vi Chevy Van som er enormt populært i Norge, den ble lansert i 61 og fikk navnet Greenbrier, etterfølgeren som er G 20 og G30 er de vane`n vi kjenner igjen fra Amcar miljøet i Norge, som gjerne blir innredet som campingbil.

Mange legger veldig mye penger i bilene sine, og resultatet ble noen virkelige flotte van`er som vanner mange priser på utstillinger rundt omkring.

Det har blitt en livs stil for mange, de lever og ånder for bilen sin.

S 10 Blazer ble lansert i 82 og var en rimelig liten SUV, Den første modellen slo ikke så godt an her i Norge. Den ble senere kalt bare Blazer når den nyere og større varianten kom på markedet, etterfulgt av dagens modell som heter Trail Blazer.

En annen modell som også er populær i Norge er Impala, dette er en stor bil som hadde sin lansering i 1957 og var bygd for cruising. Dette var tunge biler og brukte jo da en del drivstoff, men de solgte veldig bra. Her finner man også mange biler i topp stand som da gjerne blir stilt ut på Amcar treffer.

De to siste modellene fra Chevrolet blir Suburbun og Thaoe, disse bilen ble fort populære i vinter Norge, tunge store biler med 4 hjulstrekk egnet seg veldig bra på Norske vinterveier, noe som passet ypperlig for mange hytte-eiere med vanskelige veier fram til hytta.

Så var det Camaro, produsert fra 1966 en muskelbil som ikke var alt for dyr, en konkurrent til Pontiac Trans am. Neste muskelbil ut er Corvette.

Modellen ble lansert i 1953 med en ny type V- 8 og ble fort en hit blant de fartsglade. Den er også utrolig populær den dag i dag, med nye modeller som stadig kommer ut.