Amerikanske lastebiler

Interessen for det med motor og hjul er enormt, og man finner jo utrolig mange varianter av kjøretøy å velge imellom. Bruken er jo avhengig av vær enkelt sitt behov men for de fleste av oss er privat bilen det mest vanlige kjøretøyet. Men det er en ganske stor andel nyttekjøretøyer der ute som man jo er veldig avhengig av for å kunne frakte både mennesker og varer rundt omkring.

Mack

En av de eldste lastebilmerkene i Amerika er Mack, de ble etablert i starten på 1900 tallet. Det var tre brødre som på den tiden drev ett bilverksted i Brooklyn før de startet opp med å produsere busser. John, William og Augustus Mack startet Mack Brothers Company og de første bussene kalte de enkelt og greit for Manhattan. De endret navnet over til bare Mack i 1920 for de synes det var greiere å kun bruke familienavnet.

Produksjonen ble etter hvert delt opp med motorproduksjonen havnet i Pennsylvania men de fortsatte med sitt verksted og bussbyggingen på samme sted som før. De startet omtrent samtidig med å produsere lastebiler og den største kunden de fikk var meieriet som eide de lokalene de leide. Brannbiler ble lagt til i produksjonen og firmaet hadde vokst til å bli ett solid firma. Men allikevel valgte så brødrene å selge hele firmaet. I dag ligger Mack under Volvo sitt eie.

Kenworth

Ett annet godt kjent gammelt merke i fra Amerika er Kenworth som ble etablert i 1916 av Edgar og Louis Gerlinger. Gerlinger Motor Car Company kalte de firmaet og den første lastebilen hadde de allerede produsert året før firmaet ble etablert. Men det ble ikke helt som de hadde planlagt, det var harde og tøffe tider i denne bransjen så da de flyttet over til Seattle reorganiserte og overtok E K Worthington eierskapet sammen med F Kent.

Kenworth

Fremdriften gikk sakte i en periode men det var nok til at de kunne overleve, men så kom jo depresjonstiden med alle sine problemer. Firmaet hadde jo en god del gjeld på grunn av innvesteringer og måtte sette inn med tiltak for å kunne holde kundegruppen interessert i deres lastebiler. Forskjellig ekstrautstyr ble tilbyd kundene som sovecabiner, bedre fjærer og bremser. Dette hjalp firmaet til å beholde kundemassen og de klarte seg ganske godt. Da krigen brøt ut ble hoveddelen av produksjonen rettet mot det militære behovet samt at de produserte noen deler til bombefly. Dette hjalp betraktelig på sånn at de kunne overleve gjennom krigsårene.

De startet opp med bussproduksjonen i 1926 og har utvidet produksjonen betraktelig og har i dag utrolig mange forskjellige modeller som de tilbyr sine kunder. I dag har de også egnene avdelinger i Australia hvor de setter sammen lastebilene med delene de får tilsendt. Den første lastebilen mottok de i 1962 og det var da modellen KWS925. Man startet så opp med å sende såkalte knock down kits som er ett byggesett som inneholder da en komplett lastebil. Mexico har også blitt lagt til etter hvert for å kunne dekke opp markedet i Sør -Amerika bedre.