Alt om Toyota

Alt om Toyota

Toyota er ikke bare et bilmerke, det er en hel vitenskap av hvordan man skal gjøre suksess i den kapitalistiske verden. For det var ikke uten grunn at Sakichi Toyoda i sin tid forstod sammenhengen mellom effektivitet og masseproduksjon. I den industrielle revolusjonen var det standhaftige arbeidet på samlebåndene det som gav Toyota, og etter hvert en hel nasjon suksess og verdensherredømme.

Men foruten Six Sigma og kontinuerlig forbedring, hva er det Toyota i dag kan tilby? Jo, bilparken er altomfattende og imponerende. Med rundt 9 millioner solgte biler hvert år, er Toyota en av de aller største bilmerkene i hele verden. Takket være standhaftig arbeid gjennom mange år.

Det industrielle samlebånd

Det var flere som tidlig på 1900-tallet så mulighetene i den kommersielle masseproduksjonen av biler. Teknologien var der, men det kostet å sette sammen tusenvis av biler. Det krevde et enormt stort forsyningssystem og mange arbeidere som var villige til å jobbe mer enn vanlig for lav lønn.

Selv Henry Ford var tidlig ute med å tenke på måter å robotisere monteringen på. Og med Toyotas iherdige arbeidere så fikk Ford et problem. Ford skapte samlebåndet, og Toyota hang seg på teknologien. Og de presterte godt, fordi gode lønnsvilkår og en ny giv mellom krigene gjorde at mange stormet til samlebåndene. De hadde nemlig lagt en strategi og detaljert plan for hver eneste manøver i prosessen. En bil er et puslespill av små deler som skal settes sammen. Med Toyotas samlebåndstrategi kunne de sette sammen tusenvis av biler hver eneste dag.

Bilene fra Toyota

Fra å produsere elektronikk gikk Toyota videre til biler. Med noen biler i mellomkrigstid som Toyota AA, AB, G1, GB typiske prototyper, var det først etter krigen at ting begynte å ta av. PÅ 50-tallet var det Toyota RR (Master) og den legendariske Patrol ble lansert. 60-årene så Supra og Sports 800 dagens lys, mens 70-tallet fikk de biler om Starlet, Tercel, Publica, Massy Dyna, Condor også videre. Toyota hadde virkelig funnet ut at modellene kunne appellere til allmennheten, og det gjorde de også.

Bilene fra Toyota
Bilene fra Toyota

Etter dette kom biler som Toyota Celica, en populær kabriolet, Toyota Camry, en middelklassebil som gikk og gikk, Toyota Carina en bybil, Toyota Corsa, Corona, Urban Cruiser og Yaris. Men den kanskje største suksessen til Toyota er SUV nyttekjøretøyet RAV4. Denne var en Recreational Activity Vehicle med 4-hjulstrekk som altså appellerte til aktivitet og fritid.

Toyotas amerikanske kontor kalles i dag Lexus og leverer en rekke sedan og kompakt modeller for alle typer mennesker. De var tidlig ute med hybride biler, slik som Toyota Prius og Lexus 400h, selv om de ikke før de siste årene har kommet med de helelektrifiserte bilene som Toyota RAV4 EV. I dag har Toyotas modeller mer futuristiske navn, slik som C-HR, Proace, Mirai og AYGO. Dette er alle biler med svært lavt utslipp av avgasser og har utsøkt renseteknologi. Toyota er også langt fremme i utvikling av race-biler og rallybiler. For det er de ofte å se øverst på podiet i F1-sirkuset og enduroracing.